به نام خدا
فرآیند فروش کالادر بازار های سنتی
نیاز انسان ها به خوراک وپوشاک و مسکن و...بعد از ایجادشهرها باعث ایجاد بازارها شد.
تولیدکنندگان صنایع وکشاورزان و دامپروران در این بازارها محصولات خودرا میفروختن و مردم هم کالاهای مصرفی خود را از آنها تهیه میکردند.
با صنعتی شدن جوامع وایجاد کارخانه ها ،کالاها شکل صنعتی گرفت .کالاها بعد از اینکه در اتاق فکر صنعتگران روی کاغذ طراحی شدند به کارخانه ها برده میشوند وطی فرآیند تولید در خط تولید، تولید میشوند به قسمت بسته بندی برده شده و با استفاده از ماشین های حمل و نقل به بازارهای عرضه کننده داده میشوند و در اختیار عمده فروشان قرار داده میشود باز هم با حمل ونقل به خرده فروشان میرسد و خرده فروشان کالاهارا در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهند. این زنجیره ،زنجیره ی عرضه و تقاضا است.
خرده فروشان پیوند نهایی در زنجیرهی تأمین بین تولیدکنندگان و مشتری هستند. خرده فروشی مهم است چون به تولیدکنندگان اجازه میدهد تا بر تولید کالاها تمرکز کنند، بدون اینکه حواسشان به تلاش مورد نیاز برای تعامل با کاربران نهایی که میخواهند آن کالاها را بخرند، پرت شود.
خرده فروشی با مسائلی چون نمایش محصولات، توصیف ویژگیها و مزایای محصولات، ذخیره کردن محصولات، پردازش پرداختها و انجام هر کاری برای رساندن محصولات صحیح با قیمت صحیح به مشتریان صحیح در زمان صحیح درگیر است.
بعضی خرده فروشان خدمات اضافی مثل مشاورههای خرید و کادو کردن کالا ارائه میدهند تا چیزی به تجربهی خرده فروشی مشتری اضافه کنند و رضایت وی را افزایش دهند.
تفاوت بین خرده فروشی و عمدهفروشی چیست؟
عمدهفروشان فروش را در حجم بالا انجام میدهند و بابت بسیاری از جنبههای خرده فروشی که مشتریان انتظار دارند، مثل ظاهر عرضه، دغدغه ندارند.
عمدهفروشان نمیخواهند با تعداد زیادی از کاربر نهایی سروکار داشته باشند. بلکه هدف آنها فروش حجم بالای کالا به تعداد کمی شرکتهای خرده فروشی است.
برای یک عمدهفروش نادر است که کالاها را مستقیما به مصرفکنندگان بفروشد. البته استثنائاتی برای این موضوع، باشگاههای انبار کالا مثل کاستکو Costco) ) و بیجی Bj) در آمریکا هستند. این فروشگاههای خرده فروشی یک شاخه از عمدهفروشی و خرده فروشی هستند که فروششان مستقیما به مصرفکنندگان است. اما در حجم بالا، فروش را انجام میدهند که اغلب به آنها اجازه میدهد تا قیمتها را پایینتر از سایر خرده فروشانی که در حجم پایین میفروشند، تعیین کنند.
تفاوت عمدهی بین عمدهفروشی و خرده فروشی در قیمت است. قیمت خرده فروشی معمولا بیشتر از قیمت عمدهی آن است. دلیل این مسئله این است که هزینهی افزودهی فروش کالا به کاربران نهایی که شامل نیروی انسانی، اجاره و تبلیغات است، در قیمتگذاری کالا در نظر گرفته میشود. در حالی که عمدهفروش با چنین هزینههایی سروکار ندارد و این امکان برای او فراهم است که کالاها را به قیمت پایینتری بفروشد.
انواع فروشگاههای خرده فروشی
بعضی از انواع فروشگاههای خرده فروشی که مصرفکنندگان میتوانند محصولات را برای مصرف و استفادهی فوری خریداری کنند، عبارتند از:
۱. فروشگاههای زنجیرهای
طیف گستردهای از کالاها را میفروشند که در دستههای مختلف در قسمتهای متفاوت یک فروشگاه قرار گرفتهاند. بعضی از دستههای این فروشگاهها شامل کفش، لباس، محصولات زیبایی، جواهرات، لوازم خانگی و غیره میشوند. فروشگاههای شهروند و اتکا مثالهایی از این نوع فروشگاهها در ایران هستند.
۲. فروشگاههای خواروبار و سوپرمارکتها
همه نوع محصولات خوراکی و نوشیدنی را میفروشند و گاهی محصولات دیگر مثل لوازم خانگی، لباس یا لوازم الکترونیکی را نیز دربرمیگیرند.
۳. خرده فروشان دارای انبار
این فروشگاهها ساختمانهایی شبیه انبار و بدون هیچ تجملاتی هستند که انواع مختلفی از محصولات بستهبندی در حجم بالا را به قیمتهایی پایینتر از خرده فروشی میفروشند. فروشگاههای کاستکو و بیجی در آمریکا که قبلا معرفی شدند، در این دسته جای میگیرند.
۴. خرده فروشان تخصصی
برندهایی هستند که بر دستهای خاص از محصولات تمرکز دارند، مانند برندهای ورزشی نایک و آدیداس.
۵. خرده فروش دکهای
معمولا بخشی از یک مجموعهی خرده فروشی است که عمدتا بنزین میفروشد، اما طیف محدودی از کالاهای خواروبار و محصولات مرتبط با خودرو را نیز با قیمتی بالاتر از فروشگاههای معمولی عرضه میکند.و یا دکه های روزنامه فروشی.
۶. خرده فروش تخفیفی
طیف گستردهای از محصولات را میفروشد که اغلب دارای برچسب خصوصی هستند یا برندهای عمومی را با قیمتی پایینتر از قیمت خرده فروشی به فروش میرساند. مثالهای این نوع فروشگاهها در ایران، افق کوروش و جانبو هستند. در آمریکا برندهای فامیلی دلاردلار جنرال و بیگ لاتز اغلب اجناسی از برندهایی که دیگر تولید نمیشوند را با قیمتی کمتر از قیمت عمدهفروشی، میفروشند.
این روزها سرعت کار و زندگی انسان ها بسیار بیشتر شده و مردم از وسایلی استفاده میکنندکه کارآنهارا راحت تر و سریع تر انجام دهد. این روز ها مردم وقت کمتری برای کارهایی مثل غذا درست کردن ،خرید کردن و... صرف میکنندو سعی میکنند با استفاده ی درست از زمان هایی که در آشپزخانه مشغول غذاپختن هستند یادر بازار به دنبال خرید کالاهای مصرفی خود هستند را کار کنند تا پول بیشتری به دست بیاورند یا این زمان را صرف استراحت کنند
علاوه بر آنچه در بالا گفته شد شیوع بیماری مسری و کشنده مثل کرونا به ما اجازه ی گشت و گذار در بازار ها ومغازه ها را نمیدهد از طرف دیگر فروشندگان و تولید کنندگان و صاحبان کسب و کارهای کوچک احتیاج به امرار معاش و به دست آوردن پول دارند تا بتوانند به کار و زندگی خود ادامه دهند امروزه با استفاده از اینترنت که در دسترس همه ی ما هست میتوانیم بیش از پیش با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم در کلاس های مجازی شرکت کنیم ،جلسات و سمینار های خود را از طریق اینترنت برگزار کنیم، با استفاده از تورهای مجازی به موزه ها وطبعیت و جاهایی که امکان دارد سفر کنیم ،به صورت تصویری یک دیگر را ملاقات کنیم و از این همه مهم تر میتوانیم از طریق اینترنت خرید کنیم و به وسیله ی پست در کمترین زمان ممکن از سراسر کشور کالای مورد نیاز خود را دریافت کنیم.
استفاده از بستر اینترنت: برای اینکه بتوانید از امکانات بی کرانی که در شبکه ی اینترنت با استفاده از فن آوری های مدرنی که وسایل مدرن تولید کرده اند مثل موبایل (تلفن های همراه) کامپیوترهای رومیزی و... استفاده کنید نیازمند بسترمناسب اینترنت هستید پس ابتدا باید از یکی از شرکت های ارایه دهنده ی اینترنت خریدکنید. به سخت افزارهایی مثل مودم و کابل شبکه هم نیازدارید. مودم یک وسیله ی مبدل است که به واسطه ی آن میتوانیم امواج اینترنت را به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید و از اینترنت استفاده کنید
بعد از آن کامپیوتر مودم و اینترنت شما به یک نرم افزار مرور گر نیاز دارید مثل (گوگل کروم،فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر،سافاری و...) حالا کافی است زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید و کالای یا خدمت مورد نظرتان را جست و کنید خواهید دید که چندیدن صفحه لیست از شرکت ها یا فروشگاه هایی که میتوانند به شما کمک کنند پیش روی شما خواهد بود.
خرده فروشی از طریقه هایی که در صقحات بالا آورده شد منسوخ نشده ولی با توجه به پیشرفت چشمگیر بشر در زمینه ی ارتباطات واختراع اینترنت و موبایل نوعی از خرده فروشی به موارد بالا اضافه شده
۷. خرده فروش موبایلی
این فروشگاه از یک پایگاه تلفن هوشمند برای پردازش تراکنشهای خرده فروشی استفاده میکند و سپس محصولات خریداری شده را مستقیما برای مشتری ارسال میکند.
۸. خرده فروش اینترنتی
چنین فروشگاهی محصولات را از طریق یک فروشگاه اینترنتی میفروشد و خریدها را مستقیما به درب منزل یا محل کار مشتری ارسال میکند. این نوع خرده فروش فارغ از هزینههای اضافی است که یک خرده فروش سنتی درگیر آن است و معمولا قیمت آن از قیمت خرده فروشی معمول پایینتر است.
صنعت خرده فروشی در حال انتقال از دنیای سنتی به عصر دیجیتال همراه با جمع آوری، ذخیره، بازیابی و تحلیل داده ها است. نخستین سامانه داده های الکترونیکی در دهه های ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ بصورت کارت پانچ به خرده فروشی معرفی شد. در این زمان موجودی انبار با با استفاده از کارت پانچ و رایانه الکترونیکی بزرگ مدیریت میشد.نمونه های اولیه این سیستمها گزارش سفارشی از قبیل پرفروشها و کم فروشها در خصوص محصولات مختلف تولید میکرد.
در قرن حاضر فناوری جزء جدایی ناپذیر صنایع به حساب می آید به نحوی که امروزه پیشبرد اهداف و فعالیتهای جاری در تمامی سطوح صنعت بدون به کارگیری خرده فروشی بسیار دشوار و گاها غیرممکن خواهد بود.
حضور فناوری در صنعت خرده فروشی بسته به زمینه و محل مورد استفاده اهداف متفاوتی را دنبال مینماید. به عنوان مثال در حوزه انبار و انبارداری فناوریRFID که بدون نیاز به اسکن نمودن تک تک محصولات از امواج رادیویی برای انتقال داده ها استفاده میکند، یا فناوری LTE که بر پایه انتقال اطلاعات از شبکه های هوایی استفاده میکند، از جمله ابزارهایی است که کاربرد گسترده ای در این بخش از زنجیره تأمین صنعت دارد.
در حال حاضر بسیاری از انبارهای مدرن کمپانی های برتر خرده فروشی از ربات های هوشمند برای اجرای فرآیندهای انبار استفاده میکنند و یا عینک ها و هدست های هوشمند به کارمندان انبار کمک میکنند سفارشات مورد نظر را سریعتر و با دقت بیشتری جمع آوری کنند.
صنعت خرده فروشی در حال انتقال از دنیای سنتی به عصر دیجیتال همراه با جمع آوری، ذخیره، بازیابی و تحلیل داده ها است. نخستین سامانه داده های الکترونیکی در دهه های ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ بصورت کارت پانچ به خرده فروشی معرفی شد. در این زمان موجودی انبار با با استفاده از کارت پانچ و رایانه الکترونیکی بزرگ مدیریت میشد.نمونه های اولیه این سیستمها گزارش سفارشی از قبیل پرفروشها و کم فروشها در خصوص محصولات مختلف تولید میکرد.
در قرن حاضر فناوری جزء جدایی ناپذیر صنایع به حساب می آید به نحوی که امروزه پیشبرد اهداف و فعالیتهای جاری در تمامی سطوح صنعت بدون به کارگیری خرده فروشی بسیار دشوار و گاها غیرممکن خواهد بود.
حضور فناوری در صنعت خرده فروشی بسته به زمینه و محل مورد استفاده اهداف متفاوتی را دنبال مینماید. به عنوان مثال در حوزه انبار و انبارداری فناوریRFID که بدون نیاز به اسکن نمودن تک تک محصولات از امواج رادیویی برای انتقال داده ها استفاده میکند، یا فناوری LTE که بر پایه انتقال اطلاعات از شبکه های هوایی استفاده میکند، از جمله ابزارهایی است که کاربرد گسترده ای در این بخش از زنجیره تأمین صنعت دارد.
در حال حاضر بسیاری از انبارهای مدرن کمپانی های برتر خرده فروشی از ربات های هوشمند برای اجرای فرآیندهای انبار استفاده میکنند و یا عینک ها و هدست های هوشمند به کارمندان انبار کمک میکنند سفارشات مورد نظر را سریعتر و با دقت بیشتری جمع آوری کنند.
بستن *به این
نظر امتیاز دهید
*نام و نام
خانوادگی * پست
الکترونیک * متن پیام
|
دفتر مرکزی :تهران - خیابان امام خمینی میدان حسن آباد جنب بانک ملی -بازارچه حسن آباد -طبقه اول پلاک 5 تلفن های تماس : 02166404264-09127900170 پست الکترونیکی : d_taghizadeh@yahoo.com
ساعات تماس همه روزه 9 الی 19 و پنجشنبه 9 تا 12
فروشگاه پاسارگاد تولز
فروشگاه اینترنتی پاسارگاد تولز یک فروشگاه آنلاین است که در زمینه فروش ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و خانگی فعالیت میکند. این فروشگاه با هدف ارائه خدمات بهتر و رضایت بیشتر مشتریان خود در سال 1399 راهاندازی شده است.
پاسارگاد تولز با داشتن تیمی مجرب و کارآزموده، نسبت به ارایه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب اقدام کرده است. در این فروشگاه میتوانید به راحتی انواع ابزارآلات صنعتی، ساختمانی و خانگی مورد نیاز خود را با تضمین کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید.
تضمین کیفیت و اصالت کالا، پشتیبانی پس از فروش و تحویل سریع محصولات از جمله ویژگیهای مثبت فروشگاه ابزار پاسارگاد محسوب میشوند. همچنین این فروشگاه با داشتن دسته بندیهای مناسب و قابلیت جستجوی پیشرفته، به راحتی میتوانید محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و با خیالی آسوده خریداری کنید.
تمامی محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.